Tips Scholenchallenge Nationale Sportweek

12 Tips om de NSW scholenchallenge 2019 aan te gaan:

  1. Kom in de sportkleding naar school dag (woe. 25 sept.)
  2. Kies één van de workshops die we gratis aanbieden
  3. Gymles
  4. Bewegend leren
  5. Buitenles
  6. Wandeling (daily mile)
  7. Fiets of wandel naar activiteiten
  8. Maak kennis met een sport
  9. Schooljudo
  10. Proeflokaal/fruitdag
  11. Organiseer pleinspelen met leuke materialen
  12. Waterdrinkdag

 

  1. Kom in de sportkleding naar school dag (woe. 25 sept.)

Hoe leuk is het om de hele dag in sportieve kleding in de klas te zitten. Zoveel sporten, zoveel mogelijkheden. Elk kledingstuk heeft zijn eigen verhaal. Kinderen kunnen zelf keuzes maken wat ze aandoen. Een zwembril, skatehelm, joggingpak, balletpak of paardrijlaarzen zijn leuke voorbeelden.

  1. Kies één van de workshops die we gratis aanbieden
  1. Gymles

Eén keer mag de gymles ook meetellen als activiteit. Gebruik deze week als excuus om extra aandacht te geven aan een goede gymles. Maak de les uitdagend op de niveaus van alle leerlingen en zorg dat er veel bewogen wordt. Vraag gerust Martijn den Blijker voor advies hoe je dit aan kunt pakken. Vergeet ook de kleuters niet en organiseer binnen of buiten een leuke gymles.

  1. Bewegend leren

Buiten of in het lokaal prikkel je de alertheid van leerlingen door bewegend taal, rekenen of andere vakken te doen. Dit kan klassikaal of individueel. Kijk eens bij deze voorbeeldoefeningen of vraag Martijn den Blijker om advies. Met name de lesstof die geautomatiseerd moet worden leent zich uitstekend voor bewegend leren.

  1. Buitenles

Buiten is het fris, buiten is het echt, buiten is anders dan binnen. Voorlezen in een kring onder een boom beleef je anders dan op je stoel. Trek met stoepkrijt een schaduw over op het schoolplein of maak beeld de geschiedenisles uit in de zandbak. Leerlingen en leerkrachten worden meer geprikkeld, zitten minder in dezelfde houding, genieten van frisse lucht en concentreren zich terug in de klas beter.

  1. The Daily Mile

The Daily Mile is een korte pauze om de benen te strekken en het brein wakker te schudden. Leerlingen en leerkrachten gaan minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Over een vast parcours kan er in eigen tempo gewandeld of gerent worden.  De impact kan enorm zijn, niet alleen de conditie van kinderen, maar ook hun concentratieniveau, stemming, gedrag en algehele welzijn kan vooruit gaan.

  1. Fiets of wandel naar activiteiten

Niet met de bus maar lekker wandelen naar de andere kant van het dorp. Fietsen naar het sportveld, schoolkamp, verkeersexamen of alvast een keer oefenen om naar Goes te rijden zijn sportief en leerzaam.

  1. Maak kennis met een sport

Soms is het leuk om leerlingen met een bepaalde sport kennis te laten maken. De Nationale Sportweek is het perfecte excuus om dit af en toe te doen. Zet een atletiek record race uit, ga met de klas freerunnen op het schoolplein, organiseer een unihockey competitie of ga alles is mogelijk. Een leerkracht en/of ouder kan wellicht hun eigen sport enthousiast uitleggen. Borsele Beweegt heeft sportmateriaal gratis te leen.

  1. Schooljudo

Voor het tweede jaar hebben basisschool de Wegwijzer, de Jan van Schengen en de mgr. Heyligersschool schooljudo. Op een echte mat met echte judopakken krijgen verschillende klassen les van een judotrainer. Leerlingen hebben tijdens deze fysieke weerbaarheidlessen de waarden als respect, samenwerken en vertrouwen letterlijk in hun handen. Met een digitale toolkit kunnen leerkrachten het hele schooljaar terugkomen op verschillende normen en waarden.

  1. Proeflokaal/fruitdag

Woensdag fruitdag! Bij sommige scholen al jaren een begrip, anders leuk om weer eens aandacht aan te besteden. Leer kinderen verschillende fruit en groenten proeven. Lekker en leerzaam voor de bewustwording. Op school iets uitproberen is iets heel anders dan thuis.

  1. Organiseer pleinspelen met leuke materialen

Wat doen leerlingen in de pauze? Maak eens verschillende beweeghoeken op het schoolplein. Een jongleerplek, paaltjesvoetbalhoek, enkele kingveldjes, een wieltjesbaan, touwspringen zijn wat ideeën. Het leukste is natuurlijk als de meester of juf ook mee doet.

  1. Waterdrinkdag

Dorstlessen gaat het beste met gewoon water. Wie drinkt er wel eens water? Hoeveel suiker komt er binnen als je drie glazen appelsap of sinas drinkt? Hoeveel moet je op een dag drinken? Een dagje oefenen met het drinken van water kan een opvallende eye opener zijn. Water is goedkoop, gezond en makkelijk verkrijgbaar